Fit familj – Vältränad och fit familj

10 hemligheter till en Fit familj

Det är ingen hemlighet att många föräldrar och deras barn är överviktiga. Dessa 10 enkla ”hemligheter” kan hjälpa dig att förändra din familjs livsstil så att ni alla kan bli pigga och friska.

Ät fullkorn livsmedel

Beredda och raffinerat spannmål, såsom vitt bröd, vitt ris, spannmål, pasta och andra livsmedel som framställts med vitt mjöl har ett högt glykemiskt index, låga mängder fibrer och mindre vitaminer och mineraler som livsmedel görs med hela korn. Att gå över till fullkorn livsmedel, inklusive fullkornsbröd, fullkornspasta, råris, och spannmål som gjorts med hela korn, är ett enkelt och hälsosamt sätt att göra din familjs kost mer näringsrik.

Limit Soda och fruktdrycker

Läsk och fruktdrycker har lågt näringsvärde och en hel del kalorier. Vid ungefär 150 kalorier per 12 ounce servering, kommer dina barn få en extra kilo ungefär var 3 veckor om de dricker bara en burk läsk varje dag.
Skära ned eller eliminera läsk, fruktdrycker, och även juice, kan vara ett bra sätt att bli av med en massa extra kalorier och lämna utrymme för dina barn att äta mer näringsrik mat.

fit-familj

Ät mer frukt och grönsaker

De flesta barn inte äter tillräckligt med frukt och grönsaker och det betyder oftast att de äter andra mindre näringsrika livsmedel. Med ett innehåll och massor av vitaminer och mineraler, frukt och grönsaker hög fiber är en viktig del av en hälsosam kost. Och eftersom de har massor av vatten i dem, som äter frukt och grönsaker kan hjälpa dig att känna full och nöjd, så att du inte äter för mycket.

Ät mer mat med kalcium

Ett vanligt misstag folk gör när de försöker gå ner i vikt är att de sluta dricka mjölk, äta ost och yoghurt. Kalcium är viktigt för att bygga friska ben och för att hjälpa dig gå ner i vikt. Du bör uppmuntra dina barn att dricka lättmjölk, äta portions mängder av ost och yoghurt för att hjälpa gå ner i vikt och bibehålla en hälsosam vikt.

Vara mer aktiv

Alla vet att en del av orsaken till den nuvarande fetmaepidemin är att människor är mycket mindre aktiva då de brukade vara. Att få barnen engagerade i organiserade aktiviteter, som kan vara antingen lag eller individuella idrotter, och skära ned på den tid framför TV: n, datorn och spela tv-spel kommer att bränna kalorier och förbättra kondition.

Familjeaktiviteter är också ett bra sätt att bli mer fysiskt aktiva. Även enkla saker, som att gå över en parkeringsplats, med hjälp av trappor, och går för kort familj promenader eller cykelturer, kan göra stor skillnad.

Vet var kalorier kommer från

Även om du inte nödvändigtvis behöver göra dagliga kalori räknas, föra dagbok över vad din familj äter för ett par dagar kan hjälpa dig att se var extra kalorier kommer ifrån. Är dina barn överviktiga på grund av kalorierna som de får från en godnatt mellanmål eller de två glas Kool Aid eller läsk han dricker? Eller kanske för att hans portionsstorlekar är för stora?

Om du vet var dina barns kalorier kommer ifrån, vet du var du ska göra ändringar och hur du kan skära ned, särskilt på livsmedel som har en massa tomma kalorier.

Läs om Kolhydrater

Kolhydrater får en dålig wrap, speciellt med alla förespråkarna för proteinrik kost, som Atkins och South Beach Diet. Inte alla kolhydrater är skapade lika. Även om det är en bra idé att undvika livsmedel som har raffinerat som vitt bröd, livsmedel som framställts med vitt mjöl och livsmedel och drycker sötade med socker, bör andra kolhydrater vara en del av en balanserad kost.

Istället för att undvika alla kolhydrater, bara lära sig om hur man väljer livsmedel med ”bra” kolhydrater, som omfattar frukt, grönsaker, bönor och fullkorn.

Läs om Fetter

Liksom kolhydrater, det finns ”bra” och ”dåliga” fetter. Istället för att göra misstaget att försöka att hålla sig till en fettsnål kost, och helt enkelt ersätta andra livsmedel som är ofta lika mycket kalorier bör du äta mat som har ”bra” fett i dem. Detta inkluderar livsmedel med fleromättade och enkelomättade fetter. Å andra sidan, bör du undvika mättade fetter och transfetter.

Välj hälsosamma måltider när man äter ute

Även om din familj äter hälsosamt hemma, om du äter superstora snabbmat måltider ett par gånger i veckan, de är förmodligen fortfarande i riskzonen för att bli överviktiga. Om du äter mycket, se över de näringsmässiga fakta om restaurangens meny och titta på dina portionsstorlekar. Kalorier och fett lägger snabbt upp när man äter ute!

Håll dig motiverad!

De flesta människor vet vad de behöver göra för att bli friskare dock, äta hälsosamt och motionera är inte lätt. Utbildning om detaljerna i en hälsosam kost, att få hela familjen involverad, och sätta mål, kan hjälpa din familj hålla sig friska. Hyr en personlig tränare eller söka råd av en dietist för att hålla dig på den friska spår.

Vilket är ditt bästa tips till att hålla dig motiverad?

Fit familj – Bli en fit familj

Lämna en kommentar