Tips Fett förbränning

21 tips för att öka din fettförbränning

Vi har samlat 21 enkla och smarta tips på hur du kan få igång fettförbränningen.

1. Öka på proteinintaget. Det vill säga livsmedel med kött, fisk och ägg. De mättar mer än kolhydrater (exempelvis bröd och godis) och ger långsammare förbränning.

Tips fettforbranning

2. Välj magra proteiner. Kyckling, fisk och rökt skinka är bättre än köttbullar och korv.

3. Drick mellan en och två liter kallt vatten varje dag. Helst två liter.

4. Drick inte drycker som innehåller alkohol eller socker.

5. Ät flera gånger om dagen, helst fem-sex gånger, men mindre portioner. Det håller igång förbränningsapparaten längre. Inget efter klockan 18.

6. Välj en bra törstsläckare. Vatten är den bästa, men även läskedryck (utan koffein), mjölk och juice fungerar. Helst utan socker.

7. Om du ska träna efter maten: vänta två timmar, minst. Då får du bäst förbränningseffekt. Promenera innan frukost på morgonen,

8. Välj långsamma kolhydrater. Pasta är bättre än potatis och ris. Det ger en jämnare förbränning.

9. Promenera! Bättre aktivitet om du vill bränna fett finns inte. Om du kan välja, ta en morgonpromenad hellre än en kvällspromenad. Ät inget före. Gå som sagt helst innan frukost.

10. Gå mellan 45 och 90 minuter. Ju längre desto bättre, men promenera inte mer än en och en halv timme – då kan du förlora muskler i stället.

Detta var de 10 första tipsen på fettförbränning.

Här kommer de avslutande 11 fettförbränningstipsen:

11. Vill du öka på effekten ytterligare, välj kuperad terräng och använd gärna stavar.

12. Drick två koppar kaffe 30 minuter före promenaden. Koffeinet ökar frisättningen av fett från fettcellerna och du bränner mer.

13. Ät lite proteiner innan du går ut, förslagsvis äggvita eller mager fisk. Det ger bränsle som sätter fart på din fettförbränning.

14. Innan du går ut: drick ett stort glas vatten. Det motverkar uttorkning, som i sin tur har betydelse för förbränningen.

15. Ät omedelbart frukost när du har varit ute och gått på morgonen. Det motverkar den muskelnedbrytning som annars äger rum.

16. Gillar du te? Drick mer! Koffeinet ökar energiförbrukningen i levern och kan påskynda viktnedgången. Särskilt grönt te anses bra.

17. Ät en stadig frukost. Det gör dig mindre sötsugen resten av dagen.

18. Krydda maten. Starka kryddor ökar energiförbrukningen. Till dem hör senap, ingefära, chili och cayennepeppar. Med hjälp av dessa kan du öka energiförbrukningen med hela 200 kalorier om dagen! Krydda mer öka fettförbränningen.

19. Ät så mycket grönsaker som du bara kan. De ger många nyttigheter, men lite energi. Ungefär två femtedelar av en tallrik bör innehålla sallad när du äter.

20. Välj sojaprodukter. De är fulltankade med protein och kan höja thyroxin-nivåerna, som är viktiga för fettförbränning.

Detta var 21 smarta tips på hur du kan öka din fettförbränning!

Sätt igång nu med din fettförbränning!

Lämna en kommentar